Xena Consulting

Nyheter från MENA

Konspirationssteorier i samband med våldsamheterna vid en konstutställning i Tunisien.

Under flera månader har media och då speciellt sociala medier och nät-tidningar diskuterat vad som egentligen är det provisoriska partiet Ennadhas riktiga mål. Med utgångspunkt från att de innan valet lovade en modererad islamism utan återinförande av sharia. Därefter:

  • Har Ennadha under flera månader mer eller mindre givit grönt ljus till alla extrema islamister inklusive salafister, jihadister etc att ostraffat genomföra våldsamheter vilket många anser har som slutmål att få bort yttrandefrihet, pressfrihet och demokrati och på så vis kunna införa en religiösa diktatur där sharian ingår i den konstitution som håller på att skrivas.
  • Har Ennadha kallat dessa extrema salafister ”våra barn”.
  • Anser många se ett mönster och samband mellan Ennadhas genomförande av viktiga förändringar i konstitutionen etc som kommer att ge upphov till protester och de terroristaktioner genomföres av salafister. Man menar att Ennadha genomför en strategin som går ut på att tunisierna ska vara upptagna med salafisternas framfart och således inte uppmärksamma de genomgripande förändringar som håller på att införas.
  • Har Ennadha totalt negligerat ett av revolutionens viktigaste mål och budskap nämligen det om rätten till arbete och inkomst till alla.
  • Har Ennadha låtit extrema islamisters framfart gå före landets ekonomi. Tunisiens ekonomi är katastrofal då turistnäringen inte fått fart efter revolutionen pga den rådande instabila situationen vilket innebär att mer än 1 miljoner tunisiers inkomst uteblivit-
  • Har Ennadha skrämt bort alla potentiella investerare då Standard & Poors sänkte Tunisien notering för ett säkert land för investeringar.
  • Har regeringen höjt sina egna löner till rekord nivåer i en ekonomisk situation som skulle kräva motsatsen
  • Har den provisoriska regeringen Ennadha genom att inta de absolut viktigaste posterna i Tunisien sett till att inte vara provisoriska. Bland de poster som de tagit över är ansvaret för det planerade valet 2013, dvs Ennadha har total kontroll över varenda valurna.

Händelserna kring konstutställningen i Marsa mellan den 2 och 10 Januri.

Salafister hade redan annonserat att de skulle förbjuda tavlor på konstutställningen i Marsa (chic förort till Tunis) med målet att blockera utställningen. Det som är lite svårt att förstå är varför de med det målet endast inträder på scenen den 10 januari och inte tidigare?

Stora delar av Marsas invånare mobiliserade sig för en fredlig kommunikation med de salafister som man visste skulle komma. Det kom 2 salafister i sällskap med en notarie som gick runt och noterade vilka tavlor som ansågs innehålla vanhedrande aspekter och således skymfade religionen. Konstnärer och besökare diskuterade med de närvarande salafisterna som gick lugnt tillväga och då de gick ifrån expositionen hoppades man att budskapet om en fredlig samvaro hade nått fram. Men så var alltså inte fallet utan precis innan stängningsdags återkom de men då i en stor grupp som började vandalisera stora delar av Marsa och på flera andra platser runt om i Tunis och Tunisien. För första gången sedan Ennadha kom till makten ingrep poliserna mot salafisterna vilka tidigare under veckan även givit sig på flera polisstationer. Ungdomar boende i förorten Marsa gick ut för att blanda sig i våldsamheterna det var i detta sammanhang som polisen använde gas och gummikulor som skadade ett hundratal varav en 20 årig salafist som avled av sina skador. Samtidigt häktades över 100 personer och då även salafister och ett utegångsförbud mellan kl 23.00 och 05.00 infördes dagen därpå.

På måndagen efter de två salafisternas och notariens besök på konstutställningen publicerades en mängd bilder från utställningen via sociala medier samt web och bloggsidor. Enligt den franske journalisten och bloggaren Thierry Bréssillon har notarien som tog foton på målningarna från utställningen erkänt att han givit dem till präster ”imamer” på moskeer med uppmaningen att publicera dem via nätet. Bilderna spreds 2 timmar innan galleriet stängdes och chockade en stor del av befolkningen som inte har för vana att ifrågasätta information. En uppenbar och tydlig provokation. Frågan är varför denne notarie som i enlighet med sitt yrke ska vara objektiv dristade sig till denna handling, eller frågan är snarare på vems uppmaning genomofördes denna provokation?

Då kultur ministern intervjuades i onsdags om vilka tavlor det handlade om och varför dessa var vanhedrande visade det sig att han:

  • inte själv sett tavlorna.
  • refererade till 2 tavlor varav den ena inte befann sig i Tunisien utan ställdes ut i Senegal för tillfället och att den andra inte alls föreställde det han hänvisade till.

Vad som kan nämnas i detta sammanhang är att tavlorna i stor utsträckning hade motiv som tog upp dagens stämning i Tunisien där protest mot könsstympning och salafister som försöker införa deras version av religionen i Tunisien.

Dagen efter dvs i tisdags gick ledaren för Ennadha Rached Ghannouchi ut i media och påbjöd alla islamister att delta i en marsch i revolutionens och religionens namn till försvar för religiösa värderingar. En ytterst farlig uppmaning i den explosiva stämning som finns i Tunisien. Han fortsatte sitt uttalande med att skylla de våldsamma händelserna på RCDister dvs förre presidentens anhängare samtidigt som han ännu en gång försvarade ”sina barn” salafisterna och avslutade med att delge att en rättegång mot de ansvariga för konstutställningen kommer att hållas.

Två dagar senare på torsdagen gick hela koalitionsregeringen tillsammans ut (Presidenten Moncef Marcouki, Rached Ghannouchi och Mustapha Ben Jaafar ut offentligt med kommunikén att ”ifrågasättandet av religionen inte bör ingå i yttrandefriheten vilket kommer att skrivas in i konstitutionen, vilket är en otydlig lag som i slutändan endast har i syfte att begränsa yttrandefriheten. Dessutom innebär detta uttalande att konstnärerna var orsaken till reaktionen natten mellan den 10 och 11 juni. Fortsättningsvis fördömde de salafisternas våldsamheter. Vilket i sin tur innebär att konstnärerna likställs med de salafister som brände upp fastigheter, plundrade butiker, förstörde bilar och konstverk, kastade sten och slängde gas runt om i hela Tunisien. Stämningen bland konstnärerna som dessutom fick se galleriet stängas på order från KULTUR ministern är upprörd.


Politiker i oppositionen som försvarat konstutställningen samt konstnärerna själva har fått dödshot. I slutändan är det således konstnärerna som både får bära all skuld samt utsättas för hot i denna svåra och komplexa situation.

Frågan som många ställer sig är i vilken omfattning Ennadha utnyttjar situationen och t.o.m underblåser den? Vilket leder in oss på manipulationsstrategier som florerar runt om i landet.

Utanför storstäderna där ofta fattigdom och arbetslöshet är stor finns teorier som:

  • ”förr i tiden visades blommor o dyl som konst men i år provocerar man med bilder av nakna kvinnor etc. Det är en grupp av politiker som ligger bakom den där utställningen”.
  • ”Ghannouchi, Jbali, Marzouki är USAs, Storbritannien och Qatars lakejer. De vill eliminera de sanna muslimerna på uppdrag av USA. De vill inte tillämpa islam i Tunisien”.

Är man däremot i Tunis hörs följande teorier.

  • ”RCDister underblåses av Ennadha”
  • ”Det är Ennadha som ligger bakom och aktivt medverkar i oroligheterna, de betalar salfister för att ställa till problem”
  • ”Det var sprit och drogpåverkade ungdomar som blandade sig i problemen i måndags och förvärrade situationen som gick över styr”.

Vad man med säkerhet kan konstatera är att den enorma arbetslösheten, de höga priserna, den ökade fattigdomen som brer ut sig, avsaknad av en tydlig politik, landets instabila säkerhetssituation och inkompetenta politiker är bidragande orsaker till den elektrisk stämning som råder. Konstutställningen var bara gnistan som tände den eld som pyr under ytan i Tunisien sedan Ennadha tagit makten.

Som resultat av konstutställningen:

  1. Får kanske den mer eller mindre utslagna oppositionen kraft att samarbeta och tydliggöra ett politiskt program.
  2. Får Ennadha en varning att ett samarbete med salafisterna kan förvisso ge vissa eftersträvade kortsiktiga effekter men att det är en farlig balansgång i längden.
  3. Tvingas Ennadha att ta ställning.
  4. Ges en rättmätig ursäkt för de krafter som vill att militären ska göra en stadskupp och ta över makten.

åt vilket håll det går är svårt att förutse.